
Forskere: Vi vil vide mere om pædagogers omsorgsarbejde
Børnelivsforskere og pædagoger vil skabe ny viden om omsorgsarbejdet i landets daginstitutioner. En ny rapport er det første input til flere kommende undersøgelser om omsorgsarbejdets form og betydning.
Ifølge Center for Daginstitutionsforskning (CeDif) eksisterer der ikke megen forskningsbaseret viden om pædagogers omsorgsarbejde i praksis. Det vil forskere fra CeDif nu ændre på. I samarbejde med en gruppe pædagoger har forskerne derfor taget første skridt til at sætte omsorgsarbejdet under lup.
Med en række faglige værksteder har forskerne og pædagogerne sammen reflekteret over og forsøgt at svare på følgende spørgsmål:
- Hvad forstår pædagoger ved omsorg?
- Hvordan praktiseres omsorg i hverdagen?
- Hvilke forhold er betydningsfulde at få etableret, for at en god og forsvarlig omsorgspraksis kan lade sig gøre og fungere i praksis?
Arbejdets proces, refleksioner og konklusioner er samlet i en ny rapport.
Spørgsmålene og rapporten skal sammen danne grundlag for ny forskning på området.
Positivt at forskere vil sætte spot på omsorgsarbejdet
Jeg mener ikke, at der er nogen tvivl om, at omsorg bør spille en stor rolle i det pædagogiske arbejde i landets daginstitutioner. Af den grund synes det paradoksalt, at der ikke er stor forskningsbaseret viden om, hvordan omsorg bruges som et pædagogisk redskab i praksis. Derfor finder jeg det positivt, at førende forskere på børneområdet nu vil sætte fornyet fokus på omsorgsbegrebet i praksis.
Har I kendskab til ny viden på børnelivsområdet, som jeg ikke har omtalt her på hjemmesiden? Så send mig endelig et tip.